





Monitoring předčasných odchodů ze vzdělávání
PŘEDČASNÉ ODCHODY ZE VZDĚLÁVÁNÍ (EARLY SCHOOL LEAVING) podle Eurostatu zahrnují osoby ve věku 18–24 let, které splňují dvě podmínky: vzdělávání a odbornou přípravu ukončili po dosažení pouze nižšího sekundárního vzdělání či ještě nižšího a vzdělávání a odborné přípravy se již neúčastní. V České republice tento údaj zjišťuje Český statistický úřad na základě výběrového šetření pracovních sil. V podmínkách českého vzdělávacího systému jsou mezi předčasně odcházející zahrnovány jednak osoby, které po základní škole ve studiu nepokračují, jednak ti, kteří ke studiu střední školy nastoupili, ale studium nedokončili.
PŘEDČASNÉ ODCHODY ZE ŠKOL (SCHOOL DROP-OUT) – tento pojem se vztahuje zpravidla k odchodu ze škol před koncem povinné školní docházky, odchodu před dosažením minimální kvalifikace nebo před dokončením střední školy. V českém prostředí se jedná o předčasné odchody před ukončením devátého ročníku základní školy a k jakémukoliv dalšímu přerušení školní docházky na střední škole. Sběru těchto údajů se věnují školní matriky.
Z uvedených definic je zřejmé, že rozsah předčasných odchodů ze škol (zachycený ve školních matrikách) je v principu vyšší než výsledný počet osob, které skutečně vzdělávání opustí. Rozdíl souvisí s opakovanými návraty do vzdělávání, které jsou v současnosti poměrně časté.
Předčasné odchody ze vzdělávání (Early school leaving) jsou spojeny s vyšším rizikem nezaměstnanosti, sociální exkluze a chudoby a v Ústeckém kraji zejména. Důvody, proč žáci opouštějí vzdělávací systém předčasně, mají zpravidla komplexní charakter, z tohoto důvodu musí být nápravné úsilí zaměřeno na celou škálu opatření vč. oblasti vzdělávání. Snížení počtu mladých lidí, kteří předčasně odcházejí ze vzdělávacího procesu, představuje jeden z pěti hlavních cílů strategie Evropa 2020 pro oživení hospodářského růstu a tvorbu nových pracovních míst.
Obecným cílem je přispět ke snížení předčasného ukončování vzdělávání žáků ve školách v území Ústeckého kraje a tak zlepšit výsledky vzdělávání.
Specifické cíle jsou definovány následovně:
- Zmapovat problematiku předčasných odchodů ze vzdělávání v Ústeckém kraji, jako informační základny pro nastavení vhodných, cílených intervencí.
- Vytvořit soubor doporučených, cílených preventivních, intervenčních a kompenzačních opatření
- Průběžně aktualizovat regionální data v problematice předčasného ukončování vzdělávání v území Ústeckého kraje a evaluovat vhodnost a účinnost naplňování nastavených preventivních a intervenčních opaření.