





Fyzika (polytechnika)
Odborná metodická skupina (OMS) pro fyziku, kterou vede krajský metodik ve spolupráci s týmem expertů, je zaměřena na podporu a zkvalitnění výuky v předmětu fyziky pro děti a žáky ZŠ, SŠ a VOŠ. Metodik spolu s experty pomocí pravidelných setkávání zajistí a vzájemně propojí pedagogické pracovníky ze ZŠ, SŠ a VOŠ v kraji.
OMS prostřednictvím metodiků a expertů zajišťuje ve spolupráci s dalšími subjekty pravidelná setkávání v rámci OMS zaměřených na pedagogy ZŠ a SŠ tzv. lídři ZŠ a SŠ. Na těchto setkávání probíhá výměna zkušeností mezi pedagogickými pracovníky, příklady dobré praxe, ale také zde učitelé mohou sdílet své problémy. Zároveň ve spolupráci s VŠ budou pedagogičtí pracovníci seznámeni s aktuálními poznatky v didaktice, novinkami a zároveň s využitím IT při výuce.
Metodik dále koordinuje setkání a vzdělávání ve speciálních, zajímavých vzdělávacích programech pro pedagogy ze ZŠ, SŠ a VOŠ. V rámci OMS bude realizováno vzdělávání pro pedagogické pracovníky (např. formou letní školy) se zaměřením na cílené vzdělávací programy v oblasti fyziky, které budou cílit na nové metody a formy práce a výuku pedagogických pracovníků.
Termíny setkávání OMS a letních škol jsou uveřejňovány v kalendáři akcí.
Metodik zabezpečuje odbornou náplň Mobilního centra kolegiální podpory pro fyziku (MCKP), které vzniklo v rámci OMS. Ve spolupráci s dalšími odborníky - experty bylo zřízeno a je provozováno MCKP, které s motivačními aktivitami (ukázky pokusů, her a dalšími zajímavými aktivitami) navštěvuje přímo pedagogické pracovníky i děti a žáky z MŠ, ZŠ i SŠ.
Propagační spot - Jak na metodu Concept Cartoon
Propagační spot - Otazníky nad badatelsky orientovanou výukou
Mobilní centrum kolegiální podpory pro fyziku (MCKP):
Název programu | Učivo RVP | Délka programu | Určeno pro | Detail |
Newtonovy zákony a jejich správné místo v současném chápání fyziky | Pohyb těles a jejich vzájemné působení | 3 hodiny | Gymnázia | Program ve formátu PDF |
Newtonovy zákony a jejich správné místo v současném chápání fyziky | Pohyb těles a jejich vzájemné působení | 3 hodiny | SŠ | Program ve formátu PDF |
Demonstrování s kapalným dusíkem | Stavba a vlastnosti látek | 2 hodiny | Gymnázia | Program ve formátu PDF |
Demonstrování s kapalným dusíkem | Stavba a vlastnosti látek | 2 hodiny | SŠ | Program ve formátu PDF |
Demonstrování s kapalným dusíkem | Látky a tělesa, energie, elektromagnetické a světelné děje | 2 hodiny | 2. stupeň ZŠ | Program ve formátu PDF |
Geometrová procházka časoprostorem (aneb středoškolský úvod do geometrických vlastností speciální relativity) | Mikrosvět (nadstavbové) / Geometrie (nadstavbové) | 5 hodin | Gymnázia | Program ve formátu PDF |
Geometrová procházka časoprostorem (aneb středoškolský úvod do geometrických vlastností speciální relativity) | Mikrosvět (nadstavbové) / Geometrie (nadstavbové) | 5 hodin | SŠ | Program ve formátu PDF |
Pohádková fyzika | Dítě a svět | 2 hodiny | MŠ 1. stupeň ZŠ | Program ve formátu PDF |
Inspirativní experimenty s Vernierem | 2 vyučovací hodiny (PP) + 1 ukázková hodina (žáci) | Gymnázia, SŠ, 2. stupeň ZŠ | Program ve formátu PDF | |
Vizualizace tepelných jevů pomocí termovizní kamery | Stavba a vlastnosti látek (vnitřní energie a její změna, teplo, různé způsoby přenosu vnitřní energie v rozličných systémech) | 2-3 vyučovací hodiny | Gymnázia, SŠ | Program ve formátu PDF |
Zkoumáme vzorky látek z neznámé planety | ZŠ – 1. stupeň - Člověk a jeho svět ZŠ – 2. stupeň – Člověk a příroda | 2 vyučovací hodiny (PP) + 1 ukázková hodina (žáci) | ZŠ, víceletá gymnázia – 5. a 6. ročník | Program ve formátu PDF |
Průzkum radioaktivity s Gamabetou | Mikrosvět: žák využívá zákon radioaktivní přeměny k předvídání chování radioaktivních látek navrhne možné způsoby ochrany člověka před nebezpečnými druhy záření | 1-2 vyučovací hodiny (PP) + možnost ukázkové hodiny (žáci) | Gymnázia, SŠ | Program ve formátu PDF |
Jednoduché optické experimenty | Elektromagnetické jevy. Světlo: využívá zákony šíření světla v prostředí k určování vlastností zobrazení předmětů jednoduchými optickými systémy. | 1 vyučovací hodina (PP) + možnost ukázkové hodiny (žáci). | Gymnázia, SŠ | Program ve formátu PDF |
Půjčovna:
Tabulka obsahuje pomůcky, které si může škola bezplatně vypůjčit. Pro bližší info o dostupnosti pomůcek kontaktujte, prosím, paní Lenku Svatuškovou (tel.: 724 705 526 e- mail: L.Svatuskova@seznam.cz).
Název | Specifikace | Bližší informace | Fotografie | Počet |
Logger Pro 3 | CD s programem Logger Pro, který umožňuje účinně zpracovávat data naměřená čidly Vernier | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/lp | 1 | |
GO-LINK Go!Link | Rozhraní pro připojení jednoho analogového rozhraní Venier se vzorkovací frevencí až 200 Hz. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/GO-LINK | Foto: GoLink | 22 |
LabQuest Mini | Rozhraní disponuje 5 porty pro připojení senzorů Vernier a podporuje vzorkovací frekvenci až 100 kHz. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/lq-mini/ | Foto: LabQuestMini | 22 |
WRT-BTA wide range temperture probe | Odolné a velmi přesné teplotní čidlo s rozsahem od -20 °C do 330 °C. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/wrt-bta/ | Foto: Temperaturewiderange | 14 |
STS-BTA surface teperature sensor | Čidlo pro kontaktní měření teploty v jednom bodě. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/sts-bta/ | Foto: Temperaturesurface | 14 |
TCA-BTA Termocouple | Odolné čidlo určené k orientačnímu měření teploty v rozsahu -200 °C do 1400 °C. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/TCA-BTA | Foto: Termocouple | 1 |
LS-BTA light sensor | Čidlo fungující jako luxmetr, tj. reagující na intenzitu světla obdobně jako lidské oko. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/ls-bta/ | Foto: Light | 16 |
GPS-BTA gas pressure sensor | Čidlo tlaku plynu umožňuje svým rozsahem od 0 kPa do 210 kPa většinu běžných fyzikálních, chemických a biologických experimentů. Měřenou veličinou je absolutní tlak. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/wrt-bta/ | Foto: Gaspressure | 15 |
MG-BTA Magnetic Field Sensor | Dvourozsahový senzor, vyznačující se jak citlivostí dostatečnou pro studium zemského magnetismu, tak rozsahem umožňujícím měření poměrně silných polí trvalých magnetů či elektrických spotřebičů. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/mg-bta/ | Foto: Magneticfield | 3 |
UVA-BTA UVA sensor | Senzor dlouhovlnného ultrafialového záření, citlivý na vlnové délky cca (320 - 390) nm. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/uva-bta/ | Foto: UV-AB | 1 |
UVB-BTA UVB sensor | Senzor středněvlnného ultrafialového záření, citlivý na vlnové délky cca (290 - 320) nm. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/uvb-bta/ | Foto: UV-AB | 1 |
SLM-BTA Sound Level Meter | Senzor se dvěma rozsahy od 35 dB do 90 dB a od 75 dB do 130 dB umožňuje měřit hladinu hluku. Lze používat i samostatně (má vlastní displej a baterii). | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/slm-bta/ | Foto: Soundlevel | 1 |
30V-BTA 30-volt voltage probe | Jednoduchý voltmetr s rozsahem od 30 V, použitelný ve stejnosměrných i střídavých obvodech. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/30v-bta/ | Foto: Voltage30V | 2 |
DFS-BTA Dual-Range Force Sensor | Univerzální dvourozsahový siloměr pro měření síly v tlaku i v tahu. | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/dfs-bta/ | Foto: Forcedual | 1 |
Dynamic Cart and Track System with Motion Encoder | Souprava pro mechaniku s optickým snímáním pohybu (délka dráhy s nízkým třením je 2,2 m) | http://www.vernier.cz/produkty/podrobne-informace/kod/DTS-EC-LONG | Foto: Tracksystem | 2 |
Gamabeta | Souprava sloužící k demonstraci vlastností, jevů a zákonitostí z oblasti jaderné fyziky, ionizujícího záření a způsobů ochrany před ním. | https://www.cez.cz/cs/vyzkum-a-vzdelavani/pro-pedagogy/materialy-pro-vyuku/gamabeta/3.html | Foto: Gamabeta | 1 |
VÝBĚR Z DATABÁZE OPVK A PŘÍSPĚVKY EXPERTNÍ SKUPINY IKAP PRO UČITELE FYZIKY, jehož autorem je RNDr. Jiří Králík, Ph.D., podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní .
Vytvořeno na základě tohoto díla: https://databaze.opvvv.msmt.cz/">http://
VÝBĚR Z DATABÁZE OPVK A PŘÍSPĚVKY EXPERTNÍ SKUPINY IKAP PRO UČITELE FYZIKY, jehož autorem je RNDr. Jiří Králík, Ph.D., podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ 4.0 Mezinárodní .
Vytvořeno na základě tohoto díla: https://databaze.opvvv.msmt.cz/